SJL

06.02.2011 17:07

 Svetová literatúra po r.1945

Spoločenské a politické podmienky:

- 2. svet. vojna rozdelila svet na socialistickú a kapitalistickú časť

témy v dielach:

I. vojna

- hlavne 2.svetová vojna na Východe a v Japonsku

- vojna zobrazená s prvkami absurdity

II. individuálne problémy

- individualita literatúry

- prvky existencionalistické

- prvky morbídnosti

- vojna narušila medziľudské vzťahy = téma

Rozdelenie svetovej literatúry po roku 1945

1. ZÁPADNÁ LITERATÚRA

a) Národné literatúry (každá mala svoje špecifiká)

b) Podľa literárnych druhov a smerov

- v tomto období dochádza k nástupu nových literárnych prúdov a smerov:

1. existencializmus

2. nový román (vznik vo Francúzsku)

3. neorealizmus (v Taliansku)

4. Beat Generation (USA,60.roky)

5. postmoderna (USA, Rusko, všetky krajiny)

2. VÝCHODNÁ – LIT. SOC. KRAJÍN

- krajiny socialistického tábora

- socialistický realizmus - zobrazoval všedný život v krajine socialistického bloku bez prvkov absurdity, skutočnosť skôr želanú, nie reálnu - schematizmus

Témy:

a) budovanie socializmu

b) medziľudské vzťahy - nenarušené

c) ľudia boli nadchnutý pre život v novej spoločnosti

JEROME DAVID SALINGER

(1919-1996)

- jeho dielo nie je veľké rozsahom

- zaradenie : americký spisovateľ

- zúčastnil sa 2. svetovej vojny

- žil v New Yorku

- diela : - román - KTO CHYTÁ V ŽITE

- prínos: psychologická kresba postáv

priama forma rozprávania

- témy: 1.) problémy mladých ľudí v čase dospievania (vyplývajú po strate ideálov

americkej spoločnosti po 2. svetovej vojne)

2.) ľudia sa vrhli na konzumnú spoločnosť

3.) devastácia ľudskej duše a prírody

KTO CHYTÁ V ŽITE

- príbeh, ktorý rozpráva hlavná postava Holden Caulfield

- rozpráva príbeh po ročnom odstupe lekárom počas liečenia v sanatóriu

- skladá sa z 26. kapitol napísaných v 1. osobe jednotného čísla

- trikrát použitý motív kačíc na zamrznutom jazere

- dej- odohráva sa počas troch dní

- dozvedáme sa:

1.) má majetných rodičov (jeho brat je spisovateľ, malá sestra sa voláPhoebe a jeden brat mu zomrel)

2.) o príchode do školy, kde sa mu nedarí

3.) o spolužití na internáte

4.) odchod z internátu, rozhodne sa neísť domov, začne sa túlať po New

Yorku, nechce sa vrátiť, vráti sa kvôli Phoebe

- charakteristika hlavného hrdinu:

- má 16 rokov, študent strednej školy (navštevuje už 4. školu)

- ani na tejto škole nie je úspešný, prepadol zo 4 predmetov

- sám nevie analyzovať, prečo sa mu nedarí, nemá rád spolužiakov, nenávidí riaditeľov, lebo

robil rozdiely medzi chudobnými a bohatými

- Holden prežíva krízu, v puberte narástol za jeden rok o 16,5 cm a ochorel na pľúca

- nemá rád svojich rodičov, lebo otec- zámožný advokát, upadol do konzumu a matka sa nevie vyrovnať so smrťou Holdenovho brata

- jediný vzťah má k Phoebe – má 10 rokov, láska je obojstranná, Holden cez ňu miluje všetky

malé deti, lebo tvrdí, že sú správne, jedinečné a neskazené

- Phoebe je veľmi vtipná a veselá, píše si na papier rôzne slohy a postavám vymýšľa rôzne mená,

lebo sa jej nepáči jej meno Phoebe

- Holden sa sklame v dospelých, vyčíta im ľahostajnosť, pretvárku, konvencie miesto citov

- nemá rád učiteľov, vyčíta im to, že jedni majú len odbornú úroveň, druhí nemajú autoritu

- hľadá učiteľa, ktorý by mal vzťah ku deťom

- vzťah Holdena k spolužiakom

- nemá ich rád, lebo rozprávajú len o rugby a sexe

- vedú len silácke reči, Holden o tieto reči nejaví záujem, lebo by chcel ísť do zrubovej chaty na

brehu potoka, kde by žil s nejakým dievčaťom

- vzťah k dievčatám-

Sally - sa mu zdá rozmaznaná

Jane – našiel si k nej vzťah, bola to jeho prvá láska (skoro sa pobozkali)

- je veľmi smutná – otca má alkoholika

- Holdenovej matke sa Jane nepáčila

- realita:

- dostáva sa do citovej krízy

- smelo prijme ponuku dievčaťa na sex v hoteli, začne ale rozmýšľať, lebo nechce sex bez lásky

- začína skúšať alkohol, pije koľko vládze, ale prestane s tým

- citová kríza sa dostaví pred Vianocami, vie, že po Vianociach nemá zmysel pokračovať v škole,

obáva sa prísť domov, 3 dni sa túla po New Yorku a ochorie, lieči sa v sanatóriu, kde rozpráva svoj príbeh

- záver:

- vyznieva ako jeho prianie stáť pri okraji priepasti a chytať deti, ktoré sa hrajú na žitnom poli

a netušia, že na jeho konci je priepasť a on ich zachraňuje

- forma:

- prvýkrát priniesol do literatúry reč mládeže napr. frazeologizmy, módne slová, slang, ...

 

JOZEPH HELLER

( 1923 - Brooklyn - 1999)

- americký prozaik

- témy, ktoré priniesol: a) problematika narušenia komunikácie medzi ľuďmi

b) pohltenie individuálneho človeka vo svete

- priniesol prvky absurdnej literatúry do americkej prózy, priniesol čierny humor,

- patrí k najslávnejším a najvydávanejším americkým prozaikom v posledných 20.rokoch

Hlava XXII

- román, vyšiel 1961, písal ho 9 rokov, motto: „ hlave XXII nikto neprešiel cez rozum“

- má 42 kapitol - pomenované podľa postáv

- vynímajú sa : Boloňa, Večné mesto, Hlava XXII

- román je rozprávaný v 3 osobe jednotného čísla

- prvky absurdnej literatúry sú v kapitole Večné mesto

- protivojnový román

- odohráva sa počas 2 sv. vojny na malom ostrove Pianosa v Stredozemnom mori, kde sídli

letecká základňa americkej armády

- príbeh kapitána Yossariana, ktorý na ostrove vykonáva leteckú službu

- letcom zvyšujú počet povinných letov, pri ktorých zbytočne zomierajú jeho najbližší priatelia

- Yossarian si uvedomí, že jediné, ako unikne vojne, smrti a strachu, je útek, ktorý sa mu podarí

® ujde do Švédska.

- Yossarian uzavrie sám zo sebou separátny mier.

- Hlava XXII je to absurdný vojnový paragraf, podľa, ktorého môže odísť vojak- letec z armády

vtedy, keď mu povedia, že je blázon.

- Hl. postava: Kapitán Yossarian.

- tragikomická postava, šašo, blázon

- prirovnáva sa k postave Švejka

- typ človeka – nehrdinu

- je bezbranný v absurdnom vojnovom svete

- uvedomuje si bezbrannosť a osamelosť

- je šokovaný nezmyselnosťou vojny ® odmietne sa v tomto svete pohybovať

- búri sa proti všetkému, čo bráni normálnej existencii

- neverí v hrdinstvo vo vojne, chce si zachrániť len holý život

- využil: tu iróniu, satiru, nadsázku, situačnú komiku, čierny humor, nadrealistické scény.

- voľným pokračovaním je román Záverečná ( v češ

 

Francúzska literatúra po roku 1945

- rozdeľuje sa:

 

a) existencializmus

b) nový román

- pocity autora (Exupery)

Existencializmus

- vzniká v 30.rokoch

- vzniká z pocitu ohrozenia človeka (nástup fašizmu)

-  myšlienkový a umelecký prúd, ktorý skúma otázky existencie, bytia človeka z hľadiska jeho

individuality a spoločenských vzťahov

- základom je otázka slobody

- človek si sám seba neuvedomuje

- uvedomuje si sám seba až keď sa dostane do hraničnej situácie - sprevádza ju strach, úzkosť a depresia

- keď človek túto situáciu vyrieši, nastane pocit uvoľnenia, pocit slobody

- literárne dielo existencionalizmu je transpozícia filozof. názorov

- základ. motto: “Človek žije preto, aby zomrel“

znaky existencionalizmu:

1. prvky absurdity

2. hrdina - silný individualista = introvert (osamelý, trpí úzkosťami a depresiou, veľkí samotári)

3. dej prebieha vo väčšine diel v uzavretom priestore - v tme, v prítmí

predstavitelia:

Jean Paul Sarte

Albert Camus

JeanJean Paul Sartre

 

1905 Paríž -1980 Paríž

- zaradenie : existencionalista (ateistický existencionalista)

- vyštudoval filozofiu v Paríži a v Nemecku

- počas 2.svetovej vojny zakladá hnutie odporu a vstupuje do komunistickej strany Francúzska

- veľký obdivovateľ socializmu

- po vojne sa stal veľký obdivovateľ Fidela Castra

- 60.roky - veľké sklamanie, vystupuje z komunistickej strany a svoju osobnú slobodu nachádza

- 1964 - dostal Nobelovu Cenu za literatúru, neprijíma ju

- jeho dielo je značne rozsiahle

- do literatúry vstupuje 1938 filozofickou prózou HNUS

delenie:

a.) filozofické práce

b.) literárne

Znaky jeho tvorby:

1. prvky absurdity

2. uzavretý tmavý ohraničený priestor

3. ak zobrazuje verejné miesto, väčšinou sú to kaviarne v pološere

4. postavy - jedinci, ktorých svet je plný beznádeje a hnusu, ktorých sprevádza úzkosť a depresia

5. hlavná postava sa musí rozhodnúť (dostáva sa do hraničnej situácie, príde pocit oslobodenia)

6. jazyk je priamy, otvorený (vulgarizmy, naturizmy)

 

Hnus – román, filozofická próza

- klasické dielo existencionalizmu

- rozpracoval tu základné kategórie existencionalizmu

- román v denníkovej forme

- hlavná postava - Antoine Roquetin

- román nemá dramatickú zápletku, je len zobrazením drobných udalostí, ktoré prežíva a do

denníka si zaznamenáva hlavná postava

Antoine žije z renty, nemá rodinu ani priateľov. Celé dni trávi v hoteli alebo v knižnici, kde zbiera

materiál na knihu o istom markízovi. Čoraz väčšmi vníma samotu, pociťuje nezmyselnosť života a

analyzuje tam svoje duševne stavy. Záchvaty úzkostí pociťuje ako chorobu. Nenávidí a pohŕda

ľuďmi a hlavne samým sebou

- záver: rozhodne sa odísť z mesta, knihu nedopísať a odrazu sa cíti slobodný a oslobodený od

všetkého, čím sa sám sebe hnusil

 

Múr - kniha poviedok

- 1939

- obsahuje 5 poviedok: Múr, Izba, Herostratos, Intimita, Šéfovo detstvo

- názov poviedok je symbolický (múr = izolácia- samota ľudí)

- poviedky na seba nenadväzujú, každá poviedka je samostatná

- motto: „svet treba zmeniť pomocou aktivity každého človeka“

Múr : psychologická existencionalistická poviedka

- príbeh sa odohráva v Španielsku počas občianskej vojny

- má krátke časové rozpätie

- zobrazuje človeka v hraničnej situácii - príchod väzňov (autor nevysvetlí, prečo sa

skupina partizánov ocitla vo väzení) - autor tu nevyužil retrospektívu

- dôležitá je len prítomnosť vo väzení, výsluch, súd, príchod veliteľa, vynesenie rozsudku

(všetkých popravia) začatie popráv - prvé výstrely

- hlavná postava: Pablo sa dostáva znovu pred vyšetrovateľov (chcú zistiť, kde sa

nachádza Pablov priateľ, ale Pablo to nevie), chce si vystreliť z policajtov

 

- povie, že jeho najlepší priateľ je na cintoríne a neskôr sa dozvie, že jeho najlepšieho

priateľa pri zatýkaní na cintoríne zastreli

 

Albert Camus

1913 -1960

- je protipólom Sartra

- francúzsky existencionalizmus

- jeho svet je prežiarený slnkom, presiaknutý morskými plážami, je svetlý a otvorený a je to svet

veľkých priestranstiev

- narodil sa vo francúzskej rodine v Alžírsku

- privyrábal si ako predavač, meteorológ

- od roku 1938 žil vo Francúzsku

- zúčastnil sa odboja a zahynul pri autohavárii

- písal prózu, filozofické eseje a dramatickú tvorbu a o absurdite sa vyjadril:

„Absurdita má zmysel len vtedy, pokiaľ sa s ňou nezmierime.“

filozofické

Mor - román

- urobený ako fiktívna kronika

- dej sa odohráva v Alžírsku – v mestečku Oran

- rozprávač rozpráva formou kroniky

- až v závere sa dozvedáme, že kronikárom celého príbehu bol lekár Bernard Reinex (Riö), ktorý

však písal toto dielo o sebe ako o inej osobe

- v meste Oran panuje pohoda, z ničoho nič sa rozmnožia potkany

- potkany = fašizmus, tyrania, anarchia, vojnová hrôza, úpadok morálky, ľudstva,

= varujúci symbol, symbolizujú niečo zlé

- nikto nevie odkiaľ prišli

- šíria infekciu - mor

- mesto sa musí uzatvoriť – veľká panika

- nezaberá sérum z Francúzska

- nasleduje výroba vlastného séra, ktoré zaberie

- potkany odídu, v meste sa všetci radujú, len lekár sa neteší

- necíti žiadnu úľavu, cíti obrovskú prázdnotu v duši, lebo si myslí, že za mor sú zodpovední

všetci, pretože každý klame, je pyšný a nenávidí druhých

- dôležité sú filozofické a psychologické úvahy ľudí, ktorí toto nešťastie prežili

 „Pochopil so, že všetko ľudské nešťastie pochádza z toho, že ľudia nevedia hovoriť medzi sebou

jasnou rečou.“

„Keď nemôžem nič zmeniť na absurdnosti tohto sveta, môžem sa pokúsiť zmeniť aspoň niečo

v sebe“

 

JOZEPH HELLER

( 1923 - Brooklyn - 1999)

- americký prozaik, patrí do národného prúdu,

- témy, ktoré priniesol: a) problematika narušení komunikácie medzi ľuďmi

b) pohltenie individuálneho človeka vo svete

- priniesol prvky absurdnej literatúry do americkej prózy, priniesol čierny humor,

- patrí k najslávnejším a najvydávanejším americkým prozaikom v posledných 20.rokoch

Hlava XXII

- román, vyšiel 1961, písal ho 9 rokov, motto: „v hlave XXII nikto neprešiel cez rozum“

- má 42 kapitol - pomenované podľa postáv, vynímajú sa : Boloňa, Večné mesto, Hlava XXII

- román je rozprávaný v 3 osobe jednotného čísla

- prvky absurdnej literatúry sú v kapitole Večné mesto

- protivojnový román

- odohráva sa počas 2 sv. vojny na malom ostrove Pianosa v Stredozemnom mori, kde sídli

letecká základňa americkej armády

- príbeh kapitána Yossariana, ktorý na ostrove vykonáva leteckú službu

- letcom zvyšujú počet povinných letov, pri ktorých zbytočne zomierajú jeho najbližší priatelia

- Yossarian si uvedomí, že jediné, ako unikne vojne, smrti a strachu, je útek, ktorý sa mu podarí

® ujde do Švédska.

- Yossarian uzavrie sám zo sebou separátny mier.

- Hlava XXII je to absurdný vojnový paragraf, podľa, ktorého môže odísť vojak- letec z armády

vtedy, keď mu povedia, že je blázon.

- Hl. postava: Kapitán Yossarian.

- tragikomická postava, šašo, blázon

- prirovnáva sa k postave Švejka

- typ človeka – nehrdinu

- je bezbranný v absurdnom vojnovom svete

- uvedomuje si bezbrannosť a osamelosť

- je šokovaný nezmyselnosťou vojny ® odmietne sa v tomto svete pohybovať

- búri sa proti všetkému, čo bráni normálnej existencii

- neverí v hrdinstvo vo vojne, chce si zachrániť len holý život

- využil: tu iróniu, satiru, nadsázku, situačnú komiku, čierny humor, nadrealistické scény.

- voľným pokračovaním je román Záverečná ( v češ

 

FRIEDERICH SCHILLER
VILIAM TELL

hlavné postavy: Viliam Tell, Walter Tell, 
vedľajšie postavy: 
záporné postavy: Gessler

stručný dej:
Historické pozadie tvorí zápas troch kantonov - Uri, Schwyzu a Unterwaldenu - o politické zjednotenie a ich boj proti habsburským správcom za ochranu starých práv. Začiatkom 14. storočia boli obyvatelia spomínaných švajčiarských kantonov utláčaní habsburským fojtom (správcom) Gesslerom. Postupne ich oberal o práva, ktoré ešte ich predkom udelil cisár - voľne poľovať, loviť ryby, sťahovať sa a nadobúdať majetok. Zástupcovia troch kantonov sa zišli na Rüttli a vyhlásili tzv. Večný spolok, a prísahou sa zaviazali bojovať proti Habsburgovcom. Gessler dal na námestí v Altdorfe vztýčiť svoj klobúk a rozkázal sa mu klaňať. Tell, ktorý prišiel aj so svojim synom Walterom sa klobúku nepoklonili. Drábi ho zastavili a o chvíľu prišiel Gessler a rozkázal Tellovi, aby dokázal svoje strelecké schopnosti a zostrelil jablko z hlavy svojho syna. Tell to po ťažkom vnútornom boji dokázal, no prichystal si ešte jeden šíp a tým chcel – v prípade, že sa mu to nepodarí, zastreliť Gesslera. Gessler sa to dozvie, dá ho spútať a odviezť na hrad Küssnacht. Cestou však Tell v búrke zoskočí z fojtovho člna, v horskom žľabe počká na Gesslera a zastrelí ho šípom. V krajine dôjde k protipanským vzburám, vzbúrenci zapaľujú panské hrady a nakoniec oslobodia svoju vlasť od tyrania. Viliam Tell – je mužom činu. Schiller v ňom zobrazil najkrajšie ľudské vlastnosti: obetavosť, skromnosť, húževnatosť, priamosť, zmysel pre spravodlivosť. Je šľachetný a spravodlivý. Gessler – je Tellovým protipólom, tyran, samovládca, neobmedzený pán nad majetkom i životom obyvateľov celého kraja.

 

 

 

Česká roman. Lit

 

Karel Hynek Mácha Máj

Dielo: Máj 
Autor: Karel Hynek Mácha 
Téma: Láska, ktorá vedie k vražde vlastného otca. 
Idea: Kontrast doby májovej prírody proti rozdielnej dobe ľudského života. 
Hlavné postavy: Vilém, Jarmila 

Dej: 
1.spev: 
Neskorý májový večer. Jarmila sedí na brehu jazera a čaká svojho milého

. No na člne nevidí Viléma a plavec jej hovorí, že Vilém zavraždil jej zvodcu, pričom netušil, že zabil svojho otca. Odsúdený na smrť sedí vo veži na druhom konci jazera. Jarmila končí svoj život v jaz


Tvorba webu zdarma Webnode